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Geometries of
                 Creation

   Les travaux de R. Bork, Professeur d'Histoire de l'Art à l'université d'Iowa, sur les fondements géométriques des constructions du Moyen-Age, sont sans doute les plus aboutis et les plus prometteurs.

   Ses recherches renouvellent complètement la vision des historiens de l'art sur les éléments formels de la culture médiévale, en montrant leur dimension dynamique, le processus de création qui est à l'oeuvre, basé sur une culture géométrique à la fois riche, variée et relativement simple dans ses fondements (polygones, propriétés élémentaires, etc.) Tout un pan de la culture des artisans médiévaux, au sens "d'oeuvrier de l'art" (Compagnons tailleur de pierre, "ymaigiers", maçons, etc.) se trouve peu à peu réhabilitée et explorée dans la profondeur de ses savoir-faire.
  Une mine d'études de plans et d'élévations de cathédrales (Strasbourg, Bourges, Paris, etc.), d'articles universitaires en libre accès, ainsi qu'une vaste bibliographie sont fournis sur son site.    
  Une merveille!

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"The original designer likely developed a cohesive scheme for the layout of the entire cathedral, including its ground plan, elevation, and façade format, all based on large equilateral triangles measuring 36.36 m per side. This dimension, in turn, derived directly from the unfolding geometries of the hemicycle and ambulatory plan. Most of the choir was built in conformity with this original design, at least into the gallery level." (R. Bork « The Design Geometry of Notre-Dame in Paris », Journal of the Society of Architectural Historians, 2022, vol. 81 (1) ; pp. 21- 41.
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    Basées sur des relevés extrêmement précis fournis par les scan 3 D d'A. Tallon (Mapping Gothoc Project), les études formelles de R. Bork mettent en lumière la cohérence globale des tracés régulateurs tant au niveau des plans, des élévations que des façades! Pour Notre-Dame de Paris, le système de proportions basé sur Racine de 3 - donc le triangle équilatéral, l'hexagone, etc. - est révélé avec clarté, intelligence et conviction! A lire absolument!
   "The flowering of Gothic architecture depended to a striking extent on the use of drawing as a tool of design. By drawing precise "blueprints" with simple tools such as the compass and straightedge, Gothic draftsmen were able to develop a linearized architecture of unprecedented complexity and sophistication. Examination of their surviving drawings can provide valuable and remarkably intimate information about the Gothic design process. Gothic drawings include compass pricks, uninked construction lines, and other telltale traces of the draftsman's geometrically based working method. The proportions of the drawings, moreover, are those actually intended by the designer, uncompromised by errors introduced in the construction process. All of these features make these drawings ideal subjects for the study of Gothic design practice, but their geometry has to date received little systematic attention." (R. Bork The Geometry of Creation, Architectural Drawing and the Dynamics of Gothic Design. Published Sept. 2016 by Routledge; 488 pages).
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